2013. november 12., kedd

Téli álom helyett – két keréken

Hamarosan vége az évnek, és úgy tűnik, véget ért az idei kerékpáros szezon is. Az az időszak, amikor kellemes és jó időben hajthatjuk kedvenc kétkerekűnket. A hideg beköszöntével mégis maradnak olyanok, akiket a zord idő sem zavar, és akár a hétvégi mozgásról sem mondanak le. De mit kell tenni olyankor, ha leesik hó, valamint mit kell jövőre elsőként elvégezni a kerékpáron, hogy megbizonyosodjunk arról, megfelelő állapotban van?

Idestova negyedik kétkerekű szezonomat tudhatom magam mögött, és arra jöttem rá, minél több időt tölt az ember nyeregben, annál biztosabban kezeli kerékpárját. A tapasztalat és a rutin elvehetetlen. Nézzünk át néhány egyszerű, de praktikus dolgot, amire érdemes odafigyelni! Havas úton az egyik legfontosabb, hogy ne hajtsunk túl gyorsan. Akinek van kilométerórája, azoknak azt tudom javasolni, hogy az óra ne menjen túlságosan 20 km/h óra fölé. Ha nem áll rendelkezésre ilyen eszköz, akkor a tavaszi és nyári tempó helyett valamivel visszafogottabban közlekedjenek. Mellőzzük a hirtelen kormánymozdulatokat, mert ha megcsúszik alattunk a gép, és nem vagyunk elég rutinosak, hogy a fékkarokhoz nyúljunk, úgy elég valószínű, hogy esés, legrosszabb esetben egy csúnya bukás lesz a vége. Fékezzünk le időben, ha kanyarodni szeretnénk. Normál esetben, ha nagyobb sebességgel hajtunk be egy kanyarba, akkor a kerékpárral kicsit be is kell dőlni. Ha az út csúszik, az esés szinte garantált. Így azt javaslom, ha tudjuk, hol és mikor fogunk kanyarodni, a kanyar előtt minimum 50, maximum 30 méterrel fékezzünk le. Ezzel nem azt szeretném mondani, hogy álljunk meg, hanem óvatosan menjünk a kanyarban, mert sose lehet tudni, milyen alattunk az éppen aktuális hótakaró. Mint már említettem, ne dőljünk be testtel a kanyarban és itt is érvényes az, hogy hirtelen kormánymozdulatot ne végezzünk. Amikor úgy érezzük, hogy bizonytalan helyre érkezünk, tegyük kezeinket a fékkarokra. Ezzel is szintén bukást előzhetünk meg. Normál esetben, ha a kerékpárunk megcsúszik, agyunknak még fel kell dolgozni, hogy mi történt, és mi a teendő; ez mind reakció idő. Ha kezeinket a fékre tesszük, ha bizonytalanok vagyunk, és váratlan dolog történik, akkor bukást előzhetünk meg vele. A fékkel úgy bánjunk, hogy a kerékpárt sose állítsuk meg hirtelen menet közben. Úgymond pumpáljunk a fékkarral, mert ezzel a csúszás elkerülhető. Ha a kerékpár megcsúszik alattunk, akkor előfordulhat, hogy a fék már nem segít. Az emberek többsége szinte nem is használja az első féket. Pedig azzal sok mindent megelőzhetünk a hóban. Tipp: Az első fékkel úgy kell fékezni, hogy azt nagyon óvatosan kell behúzni. Viszont ezzel a fékkel hamarabb lehet megállni, ha veszélyhelyzetbe kerülünk. Ezt addig érdemes próbálgatni és gyakorolni, amíg nem esik le a hó. Szánjunk arra egy órát az időnkből, hogy megtanulunk bánni az első fékkel.

Összefoglalva:
- Ne hajtsunk túlságosan gyorsan!
- Óvakodjunk a hirtelen kormánymozdulatoktól!
- Időben fékezzünk le, ha kanyarodni szeretnénk!
- A kanyarban ne nagyon dőljünk be!
- Amikor bizonytalanok vagyunk, tegyük kezeinket a fékkarokra!
- Ne fékezzük a kereket állóra!
- Használjuk az első féket!

Mi a teendő, ha téli tárolás után vesszük elő a gépet?
Amennyiben azonnal tekerni szeretnénk, nem elég a kereket felfújni! Érdemes azt alaposan átvizsgálni és egy kis pénzt ráfordítani az éves nagy generálra. Ezt bármelyik szakszervizben elvégzik nekünk, a kérdés az, hogy mennyire nyúlnak hozzá a kerékpárhoz, mert lehet, kifizetünk rá egy nagyobb összeget, de szinte alig csinálnak vele valamit. Ha csak pár éves a kerékpár, úgy ezt nem kell minden évben elvégezni, csak a láncot kell olajozni, amikor már ad egy síró, nyikorgó hangot, valamint nem simán megy a lánc.

De mit is takar a nagy generál?

A kerekeket le kell venni, a külső gumit lefejteni, kivenni a belsőt, majd megvizsgálni, hogy nem sérült-e. A külsőn is meg kell ezt nézni, hogy nem repedt-e a gumi. Amennyiben igen, akkor cserélni kell, úgyszintén, ha a gumi kopottnak bizonyul.
Ha már előttünk van a csupasz felni, akkor érdemes megnézni, nincs benne esetleg nyolcas. Ha igen, akkor centírozni kell. A racsniról érdemes leszedni egy drótkefe segítségével a fáradt és koszos olajos réteget. Ha visszatettük a kereket a helyére, a láncot érdemes megnézni egy lánckaliber segítségével, hogy az nincs-e esetleg megnyúlva. Ha a lánckaliber nem esik bele a lánc fogai közé, akkor azt is cserélni kell.

Ezután meg kell nézni a váltó működését. Az első váltót középső lánctányérra helyezzük fel, és a hátsó váltón váltogassunk fel, majd le. Ha a váltókaron váltunk, azonban a váltó nem vált, úgy a hátsó váltóállító bowdenen állítani kell. Ezután érdemes az első váltót is megvizsgálni ugyanígy. 

A nagy generál tartalmaz még egy fék vizsgálatot is.
Legyen szó akármilyen fékről, a fékpofákat mindenképpen meg kell nézni. Ha kopott a fékpofa, úgy biztosan cserélni kell. Ezután vissza kell helyezni a fékpofákat és megnézni, hogyan is működik a fék. A V féknél, más néven felni féknél arra kell figyelni, hogy mind a két fékpofa egyszerre mozogjon, és egyszerre fékezze a felnit. Ha egyszerű tárcsafékünk van, úgy valamivel nehezebb dolgunk van, mert arra kell figyelni, hogy ne adjon ciripelő, valamint daráló hangot a fék. Ha daráló hangot ad, azonnal állítani kell, ha ciripelőt, akkor csak kicsit kell módosítani rajta. Érdemes a fékeket úgy beállítani, hogy a két fékkaron fékezés közben ugyanakkora erőt fejtsünk ki.

Azt javaslom, ezeket a műveleteket érdemes elvégezni, mielőtt hosszabb kihagyás után újra használatba vesszük a kerékpárt. Aki pedig mégis a téli biciklizésnél marad, annak azt tanácsolom, óvatosan közlekedjen, a megváltozott útviszonyokra érdemes felkészülni fejben és rutinban.

Horváth Szabolcs
Fotók: Horváth Szabolcs, Kothencz Dániel


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése