2013. október 31., csütörtök

Magyar utazás, cseh város, osztrák tök

Október 26-a, Sopron. Tipikus őszi, borult és nyirkos időben édesanyámmal együtt igyekeztünk a gyülekezőhely felé. A busz még sehol, csak egy csomó, cseverésző ember, zömük nyugdíjas korú, némelyikük ismerősnek is tetszik az utazási iroda korábbi kirándulásairól. Végre begördült a várva várt jármű, mire mindenki izgatott tülekedésbe kezdett. Nagy volt a tét, hiszen aki nem tudott elég korán felszállni, annak akár két percet is várnia kellett, hogy leülhessen…
Átestünk a szokásos tortúrán, az elhelyezkedésen, a névsorolvasáson, vártunk pár percet a későn kelőkre, majd nagy nehezen, de sikerült elindulni a cseh kisváros, Znojmo felé. Az utazás körülbelül harmadik percében alufólia zörgés hallatszott mindenfelől, s a buszt betöltötte a zsemle és a parizer jellegzetes illata. Egy tipikus magyar szokásnak lehettünk szemtanúi, ahol úgy látszik, az utazás nem létezhet evés nélkül.
Épp nekiálltam volna olvasni, mikor megszólalt idegenvezetőnk harsogó hangja. Felsóhajtottam, mert tudtam, az általam leginkább utált rész következik: negyvenedszerre is meghallgathatom Bécs történelmét. Nem csalódtam, vezetőnk jól végezte dolgát, nagyon figyelt arra, hogy semmi újat vagy érdekeset ne mondjon, csak a szokásos, útikönyvekben leírt mondatok követték egymást. Majd egy óra csend és nyugalom után hallottuk őt csak újra, mikor bejelentette, hogy megállunk az osztrák-cseh határon egy fél órás „technikai szünetre”. Már nagyon vártuk ezt a helyszínt, hiszen a két évvel ezelőtti utunkon már megtapasztaltuk a hatalmas műanyag lovak, sárkányok, földgömbök és repülők szépségeit, valamint az ingyen WC és az egymásba olvadó boltok előnyeit. Sajnos a fél óra nem engedett elég időt a kibontakozásra, úgyhogy fájó szívvel kászálódtunk vissza a buszba.
Nem telt el fél óra, s már cseh levegőt szívhattunk magunkba. Egy közös városnézést követően (miután céltalanul körbe-körbe keringtünk, kihagyva a legszebb helyeket) teljesen megbizonyosodhattunk arról, hogy idegenvezetőnk még életében nem járt Znojmóban. Ennek ellenére újfent elbűvölt a városka régies bája, csöndessége, és a folyóra néző egyedülálló panorámája, melynek látványosságát csak fokozta a felhők közül „kiviggyanó” nap ragyogása.
Újabb fél óra buszozás után végre megérkeztünk Retz városába, amely immár 21. alkalommal ad otthont a népszerű tökfesztiválnak. Mint utólag kiderült, két éve nem itt, hanem a 6 kilométerrel arrébb lévő faluban fesztiváloztunk, így minden újdonságnak számított, s a rengeteg portéka, ember, tökfigura feledtette velünk a falusi romantika hiánya miatt érzett szomorúságunkat. A mulatság helyszíne hatalmas volt, a sokféle - nem csak tökből készült - étel, ital és csecsebecse közül mindenki megtalálta az ízlésének valót. A fénypont, a felvonulás 16 órakor kezdődött, és majdnem két órán keresztül tartott a beöltözött gyerekek és felnőttek vidám, zenével tarkított masírozása (mely bár látványos és kedves, mégis csöppet bosszantó volt, mivel az embertömegtől képtelenség volt látni, a vonulóktól pedig nézelődni nem lehetett…). Még egy gyors látogatás a „Pipiboxnál” belefért, s lábunkban jóleső fáradtsággal, s szívünkben kellemes élményekkel telve ültünk fel a buszra.
Megismétlődött a reggeli hajcihő: birkaszámlálás, várás a későn érkezőkre, zsemle és parizer illat, és egy röpke két és fél órás út, mely végén elhatároztuk, hogy jövőre örömmel vágnánk bele újra ebbe az egy napos kis kalandba.