2013. április 12., péntek

Mit hoz a jövő, Elnök Úr?


Interjú Prof. Dr. Gadányi Károllyal, a Savaria Egyetemi Központ volt elnök-rektorhelyettesével

Számos tisztséget visel most is, könyveket ír és korábbi beosztottjai továbbra is elnök úrnak szólítják. Prof. Dr. Gadányi Károly 2012 végéig vezette a szombathelyi felsőoktatási intézményt. A Savaria Egyetemi Központ volt elnök-rektorhelyettese a Szláv Filológiai Tanszéken lévő irodájában fogadott.


Gadányi Károly, a 2010-es diáknapok rendezvényen. (fotó: Szendi Péter, vasnepe.hu)

Már negyedik hónapja nem tölti be az elnöki tisztséget. Nem magányos a feladatai nélkül?
Nem érzem magam magányosnak egyáltalán, sőt! Annyi történt, hogy az ember életritmusa egy kicsit megváltozott.

Hogy telnek most a hétköznapok?
Ugyanúgy korán kelek, és minden nap nyolckor már bent vagyok. korábban fél nyolckor érkeztem, tehát most fél órát engedek magamnak. Nagyon sokan megkeresnek most is oktatók, régi vezetők. Sok rendezvényre hívnak, és talán többet veszek részt a magyar és a nemzetközi tudományos életben. Most éppen a Magyar Tudományok Akadémiáról és az Eötvös Lóránt Tudományegyetemről is bírálok disszertációkat. Annak pedig kifejezetten örülök, hogy a hallgatókkal is tartom a jó viszonyt: köszönő és beszélő viszonyban vagyok sokukkal, ez a mai világban nagyon fontos. Fontos a sport is a Vas Megyei MLSZ elnökeként. De még sokáig sorolhatnám a legkülönfélébb tisztségeket. És persze otthon, jönnek néha az unokák, esténként biciklizem. Szeretek madarakat etetni, most télen is majdnem 40 ezer forintot költöttem rájuk.

Hol és mikor indult a pályafutása?
Október 23-án leszek hetven éves, akkor jár le a munkaviszonyom. Ha azt megérem, akkor több mint 51 évnyi munkaviszonyt tudhatok magam mögött. Negyven éve kerültem ide Szombathelyre. Akkoriban még főiskoláról sem nagyon volt szó, nemhogy egyetemről. A Pécsi Tanárképző főiskola kihelyezett tagozatán indítottak képzést. A tanárok 29-en a hallgatók valamivel több, mint 200-an voltak. Tudtuk, hogy ha nem szilárdítjuk meg a tanítóképzést, akkor nem maradhat meg néhány évnél tovább. Szerencsére megmaradt. Ez a 40 év sok mindent hozott nekem, nagyon szép volt az életemben. Voltak problémák is, ugyanúgy, mint ma, csak akkor másféle nehézségek voltak. Meg kellett ragadni minden lehetőséget a fejlődésre, mert ha nem fejlődünk, akkor nehéz lesz tovább lépni.
Egyébként Kapuváron kezdtem a gimnáziumban. Két évig voltam ott, de már a negyedik napon valami funkciót adtak. Fiatal voltam, megterheltek, és ez jó volt, mert betanulhattam. Nem olyan egyszerű ám vezetőnek lenni, nagyon fontos a tapasztalat. Ez így volt itt Szombathelyen is. Amikor ide kerültem, egyből a külügyek vezetését bízták rám. Később tanszékvezető, intézetigazgató aztán főigazgató helyettes lettem. Majd hat hónapig főigazgató voltam ezután nyolc évig rektorként vezettem az intézményt. A Nyugat-Magyarországi Egyetemhez való csatlakozásunk után az elnök-rektorhelyettesi posztot töltöttem be. A tavaly decemberi összoktatói-összdolgozói értekezleten elmondtam, hogy a vezetés az mindig szolgálatot jelent. Ha nem, akkor bár papíron lehet valaki vezető akár tíz évig, de a valóságban néhány hónap alatt megbukik.

Mire a büszke igazán az elmúlt negyven évből?
Arra vagyok büszke, hogy egyáltalán Szombathelyen élhettem és részt vehettem a helyi felsőoktatás alapításában és alakításában. Az én rektorságom idején volt a legmagasabb a hallgatói létszám, majdnem hétezren voltunk. Most körülbelül a fele, persze azóta megváltozott az oktatási rendszer. Sok huzavona volt az egyetemmé válással kapcsolatban is, de végül sikerült. Ehhez persze nem csak Faragó rektor úr és én kellettem, minőségi oktatói gárda és a minőségi a hallgatók is. Amit tudtam, amire képes voltam azt igyekeztem az intézmény érdekében kamatoztatni és kihasználni.

Volt olyan, ami fontos lett volna önnek, de nem sikerült végrehajtani?
Volt ilyen is. Nagyon szerettem volna itt nyelvtudományi doktori iskolát létrehozni. De nehéz volt megfelelni az állandóan változó elvárásoknak. Mindig mondtam a kollégáknak is: másokhoz képest nektek dupla annyit kell dolgozni és okosabbnak kell lenni, hogy elismerjenek. Ez főleg a kisebb szakokra igaz. Attól nem kell félni soha, hogy ha egy tanszéken a vezetőnél szélesebb látókörű fiatalok dogoznak. Csak velük tudunk előre haladni.

Az előrelépést, haladást többször is említette. Érzi most a fejlődést az intézmény életében?
Úgy érzem, hogy meg kell küzdeni minden szakért. Most sajnos egy kicsit belementünk matematikai számlálásba. Tíz fő alatt például nem célszerű szakot indítani. Szerintem viszont tévút a statisztika, a tudományt nem létszám alapján kell megítélni, hanem, hogy milyen minőségben művelik. A bölcsészet például konvertibilis embereket nevel. Bárhol be lehet őket vetni, és a magyar kultúra fenntartása hivatásuk, szinte kötelességük.

Van valami, amit megtartott az elnöki irodából?
Amit személyesen én kaptam, azt megtartottam. A dedikált könyveket, idehoztam a bölcsészettudományi karra. A saját otthoni idegen nyelvű könyvtáramat is idehoztam a tanszékre. Remélem, haszonnal forgatja a jövő generációja. Elhoztam azt a vendégkönyvet is, amit akkor nyitottunk, amikor rektor lettem.

Említette, hogy több ideje maradt a tudományos életre is. Min dolgozik most?
Az egyik kollégámmal tervezünk megjelentetni egy könyvet a szláv nyelvek legújabb megközelítéséről. A szláv nyelvű népek különböző kultúrájúak, Jugoszlávia szétesése után pedig végkép más irányokba indultak el. A nyelvek is külön utakon fejlődtek tovább. Erről szól a könyv. Egy másik projekt a miniszterelnök támogatásával valósul meg. Az ELTE vezetésével a környező államok népeiről szóló könyvet írunk. Ez nem csak a nyelvészetről szól, néprajz, kultúra is van benne. A lényege, hogy valóban ismerhessük a körülöttünk élő népeket. Hiszen valljuk, be őszínét nem ismerjük egymást. Persze ők se minket. Ha megkérdezném, hogy hogyan alakult Ausztria történelme, nehezen tudna rá válaszolni. Ha elkészül a könyv, akkor joggal várhatjuk el a környező nemzetektől, hogy ők is megismerjenek bennünket. Szóval sokat dolgozom most is. A lényeg, hogy a munkát nem szabad abbahagyni, mert akkor az ember kiürül.

Fél ettől?
Nem. Hogy mi lesz velem, azért elsősorban én vagyok a felelős. Háborús gyerek vagyok. 1944-ben és ’45-ben többször is lebombázták Murakeresztúrt, a falut, ahol születtem. Sokan meghaltak. Nem csak az apák a fronton, hanem anyák és gyerekek is a faluban. Nemrég tudtam meg, hogy egy barátom úgy élte túl az egyik bombázást, hogy az édesanyja maga alá bújtatta. Az anyát szétvitte az akna, a fiú megmaradt. Így az ember mindjárt másként gondolkodik és örül minden napnak.

Borsodi Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése