A diákok véleménye
Az utolsó év minden
egyetemistának arról szól, konzultáció, szakirodalmak böngészése, és
hipotézisek bizonyítása. Az elmúlt évek tanulmányainak zárásaként elkészítik
egyetemi életük legfontosabb dokumentumát, a szakdolgozatot.
Vajon hogyan készültek fel a
diákok erre a megmérettetésre, és miként érinti hétköznapjaikat ez a feladat.
Persze azokat sem hagyhatjuk szem előtt, akik az elkészült dolgozatokat
elolvassák, vagyis a tanárokat is megkérdeztük milyen tapasztalataik vannak a
témával kapcsolatban.
A szakdolgozattal való munkák már
a második év végén kezdetét veszi, hiszen a tanulóknak egy hivatalos dokumentum
leadásával jelezniük kell az iskola felé, hogy mi a szakdolgozat témája és
megmondani mely tanár segédkezik munkájában. Ez azonban még csak egy tervezet,
amelyet a későbbiekben legkésőbb a harmadik év, első félévéig megváltoztatható.
Megkérdeztünk egy végzős
hallgatót, Széles Orsolyát, hogy ő hogyan készült fel a szakdolgozat
készítésre. A szlavisztika szakos hallgató elmondta, hogy már régóta
érdeklődött a téma iránt, így nem volt nehéz választania, hogy miről is írja a
dolgozatot.
A diákok nagy része hasonló
véleménnyel van vele, hiszen az aktualitás mellett az is szerepet játszik, hogy
az író mennyire érzi otthonosan magát az adott témában, mennyire
érdeklődik. Ez nem csupán a kedvet,
hanem az oldalak számát is alaposan megnöveli, hiszen ha valaki olyanról ír,
amit jól ismer, arról könnyű és egyszerű oldalakat írni, de ha valami olyasmit
talál, amit nem ismer annyira, akkor szinte keserves órák sokasága telik el,
mire egy oldalt is be tud gépelni. Sokan azonban kihasználják azt a
lehetőséget, hogy a harmadik év első félévéig megváltoztathatják a témájukat.
Így volt ezzel Orsi is, aki elmondta, hogy első témája az orosz-litván
kapcsolatok lett volna, de arról alig volt anyag, ezért új téma után kellett
néznie. A tanulók szerint a szakdolgozatra fordított időt meghatározza az is,
hogy milyen szakra jár az illető.
Ennek oka az lehet, hogy akadnak
olyan szakosok, akiknek egy huszonöt oldalas dolgozat kell, míg máshol harminc,
negyven oldal a minimum. Ez nem kis terjedelem ezért a diákok már korán
elkezdik a gépelést és a felkészülést. A szabadidő nagy részét lefedi a
kutatás, a kérdőívek elkészítése, szétküldése, elemzése és az eredmények
gépelése, ám a diákokat ez nem riasztja meg. Sokan elég szabadidőt tudhatnak
maguknak elkülöníteni, hogy ne csak a dolgozat körmöléséből álljon az életük.
Persze a dolgozat sikeréhez nem
csak a diák szükséges, kell hozzá egy megfelelő szakember is, aki tanácsokkal,
esetleg anyagokkal látja el a tanulót. Ezt a szerepet a konzulens tölti be, aki
nem kell, hogy ugyan azon a szakon tanítson, sőt lehet külső személy is. Akad
azonban olyan eset, hogy nem a diák, hanem a tanár választja ki, hogy mely
diáknak szeretne segíteni. Oravecz Viktória, biológia-történelem szakos
hallgató is így találta meg a konzulensét. „ Az, akit én szerettem volna
konzulensnek, a legtöbb szaktársamat elutasította, én megkérdeztem és elmagyaráztam
neki, hogy miért lenne jó választás, hiszen mindkét szakomhoz találhatok
kapcsolatot vele. Végül sikerült, nagyon örültem, mikor kiválasztott.”
A diákok szerint három dolog kell
a jó szakdolgozathoz: Megfelelő téma, jó konzulens és rengeteg munka! Ezek
segítségével nem kell a körmüket rágni az izgalomtól és nem kell félniük, hogy
az év végén nem kapják készhez a diplomájukat.
Simon Judit
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése