2013. május 10., péntek

Café Dilemma 2.0


Tolerancia-terápiát mindenkinek!
Miután megtaláltam a kulcsomat, sikerült időben érkezni a Café Dilemma rendezvényére, ami még néhány gondolatot is felébresztett tespedő elmémben.


Az abortuszról dilemmázunk (forrás: Facebook)

„Azt mondja az egyik cigány: Hé, tesókám! – Tesónak szólított, ez már jelent valamit” Így oktat sokatmondó hangnemben kollégám. Nem mertem neki bevallani, hogy nem tudom mit jelent a Tesókám, csak vártam a folytatást. „Nem tudom, hogy mi zavar jobban, hogy homár vagy, hogy cigány.” Aha – mondtam neki, és kezdtem érteni a tesó jelentését. Csak hetekkel később jutott eszembe újra ez a párbeszéd, amikor a Savaria Mozi kávézójába indultam, hogy részt vegyek a Café Dilemma második rendezvényén. A nők hátrányos megkülönböztetése, rasszizmus, melegek jogai, abortusz, gyermekek kiközösítése – ezekről beszélünk majd kiscsoportos foglalkozás keretében.

Előtte
Vajon milyen idő van kint, kell-e vastagabb kabát? – ez járt a fejemben, meg a nők helyzete. Volt már több főnöknőm. Mondanám, hogy egyik rosszabb volt, mint a másik, de gyorsan hozzáteszem nem mindegyik a női vezető mivoltából kifolyólag. Az egyik egy lusta disznó volt, főnök létére kerülte a munkát. Mindig csak kávézni láttuk meg cigizni. Látszott rajta, hogy nem is gondolja, neki dolgoznia kellene. A másiknak kisebbségi komplexusa volt. Ő új emberként, más szakterületről érkezett a céghez, mint vezető. Bemutatkozás gyanánt nem fogata a férfi kollégák köszönését, később nem fogadta el a szakmai alapon megfogalmazott véleményüket, hozzászólásukat. Másfél hónap elegendő volt, hogy egy szolgalelkű szerencsétlenen kívül minden férfi távozzon a munkahelyről.
Szörnyű, hogy micsoda hím soviniszta vagyok – gondoltam magamban, miközben azt már eldöntöttem, hogy melyik kabátot veszem fel, de még mindig nem találom a lakáskulcsomat. A rasszizmussal nehezebb dolgunk lesz, azt hiszem. Mert míg a nők társadalmi egyenlőségével a többség – legalább elvben – egyetért, addig a ’miért is lehet utálni a zsidókat’ kérdésre sorakoznak a válaszok. Végeláthatatlan irodalma van az indokoknak: gonosz bankárok, összeesküdtek a világ népei ellen, kifosztják a szegény magyarokat, bombázzák a palesztinokat stb. Azért, ha valaki veszi a fáradtságot, és elkezdi kibogozni a szálakat, akkor józan ésszel könnyen észrevehető a valóság és az összeesküvés elméletek között tátongó szakadék. Ez persze nem zavarja azokat, akik az ördöggel való jogos szembeszegülésként élik meg a zsidók vagy cigányok ellen irányuló agressziót. Azt pedig határozottan állítom, hogy a holokausztra való emlékeztetés Magyarországon rossz módszer az antiszemita érzelmek elleni küzdelemben. Szóval szerintem ezt a kérdést nem fogjuk megoldani – ahogy a többit sem, de legalább elgondolkodunk rajta.
Elgondolkodtató az is például, hogy tényleg a gyermekek örökbe fogadásának lehetősége a legfontosabb kérdés a melegek életében? Azt hiszem ezzel a dilemmával jócskán megelőzzük saját korunkat. Még a „házasságuk” vagy bejegyzett élettársi viszonyuk is gyenge lábakon áll, nem értem miért akarunk rögtön a gyereknevelésről beszélni. Ráadásul a legfurcsább az, hogy alapvetően törvényi szabályozásról esik szó. Úgy teszünk, mintha a melegek társadalmi problémái nem léteznének. Mintha tényleg csak annyi hiányozna, hogy a tisztelt Országgyűlés fogadjon már el egy törvénymódosítást. Ez a tévedés vakvágányra tereli a témában zajló kommunikációt.

Szörnyű, milyen toleráns vagyok – gondolom magamban, miközben már tényleg csak azt a rohadt kulcsot kellene megtalálnom. Ha itt lenne a párom, ő biztosan tudná hol van. Ő ugyanis még azt is tudja, hogy én hová tettem az én kulcsomat. Figyel rám, elfogadta, hogy például zavaróan szétszórt vagyok. De hát ez a szerepünk: ő nő, neki ez a dolga, hogy gondoskodjon rólam, a gyámoltalan férfiról. Vagy nem? Talán még nekem is mondat valami újat ez a Café Dilemma, ha nem késem el. Még jó, hogy a kulcs végig a zsebemben volt.

Utána
Szeptembertől indul az erkölcs tanítás az általános iskolákban. A kormány az erről szóló törvény szövegében is kimondja, pont azért, mert a korábban biztosnak hitt normák eltűnnek vagy átalakulnak. Ez nem az a kor, amikor az embereket világos szabályok óvják meg a mérlegeléstől, vagy ha úgy tetszik a dilemmáktól. Szerintem két út van az erkölcstan órák előtt. Bigottul ragaszkodnak az eltűnőben lévő társadalmi előírásokhoz vagy azok kétségbevonhatatlan értékeit megőrizve segítik az újabb kialakítását. Hogy az osztálytermekben melyik (esetleg egy harmadik vagy sokadik verzió) valósul meg, az majd elválik.
Persze nem csak a gyerekeknek van szükségük arra, hogy gondolkodó ember módjára részt vegyenek a társadalmi normák kialakításában. Éppen ezért azt sajnálom, hogy ez a Café Dilemma iskolai foglalkozás keretében valósult meg. Szerintem terápiaszerűen lehetne hasonló vitaesteket rendezni. Itt fájdalommentesen elkaszálhatók azok a gondolatok, amelyekről bebizonyosodik, hogy túlságosan elrugaszkodtak a földtől. Velük együtt pedig megváltozhatnak azok a maradi ideák is, amelyek egyre kevésbé kompatibilisek a valósággal.
Utólag egyébként kicsit furcsának találom, hogy egymásnak teljesen ismeretlen emberek képesek érdemi vitát folytatni olyan kérdésekről, amelyek amúgy tabunak vagy legalábbis szokatlannak számítanak. Hogy a foglalkozás elérte-e célját, azt talán sohasem tudjuk meg, mindenesetre kellemes koraesti kikapcsolódás volt a Café Dilemma.

A Café Dilemma a Kommunikációs Konfliktuskezelő Kommandó rendezvénye volt.

Borsodi Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése