Csak rajzolunk az aszfaltra egy sárga csíkot és kész – réges-régen, egy
messzi-messzi galaxisban talán a nemtörődöm városatyák ezzel a mozdulattal
eladhatták magukat a kerékpárosoknak. Szombathelyen azonban ezzel már nem lehet
választást nyerni. Egy város, amely földrajzi adottságai miatt kifejezetten
alkalmas a lábbal hajtott kétkerekűek számára ennél többet érdemel! Nem csak
kellő számú és átgondolt helyen épített/felfestett kerékpárutat, hanem toleráns
autóvezetőket és szabályosan közlekedő bringásokat.
Télen is két keréken (forrás: Critical Mass, Facebook)
A hosszúra nyúló tél, a
rendkívüli márciusi havazás miatt másodszor halasztják el a kerékpáros
szezonnyitót a szombathelyi Critical Mass szervezői. A Szent Vidre tervezett
tekerés legújabb időpontja április 7-e, vasárnap. Az esemény Facebook oldalán még
csak harmincan jelezték részvételüket, de biztosak lehetünk abban, hogy a
kerékpározás ügye ennél jóval több embert érint a vasi megyeszékhelyen. Elég
csak megnézni a főtéri kerékpártárolókat egy-egy tavaszi vagy nyári délutánon:
csordultig vannak. A biciklis témák gyakrabban jelennek meg politikai
nyilatkozatokban, megnyúlnak a kerékpárutak és már nem számít különösnek, ha
valaki bringával szeli át a várost. De fejlődik-e a közlekedés kultúrája olyan
mértékben, mint az infrastruktúra?
Kettőn áll a vásár
A közlekedés résztvevőivel
folytatott beszélgetésekből egyértelműen körvonalazódik néhány fontos
hiányosság. Sokan panaszkodnak – még a bringások közül is a kerékpárosok KRESZ
tudására és/vagy szabálykövető magatartására, de legalább ilyen gyakori az
autót vezetők szabálytalan, modortalan és figyelmetlen hozzáállása. Kettőn áll
a vásár – tartja a mondás, ez pedig a közlekedésre is igaz.
A statisztikák szerint a
kerékpárosok Szombathelyen 2011-ben 48 alkalommal okoztak balesetet, míg 51 alkalommal
elszenvedték azt. De beszédes adat az is, hogy ebből a 99 esetből 92 alkalommal
megsérült a védtelen kerékpáros – mondja Rónai András, közlekedésrendészeti
osztályvezető. A Vas Megyei Rendőrkapitányság munkatársa maga is gyakran
kerékpározik, és szerinte nem ártana legalább egy alapszintű KRESZ vizsgát
tennie minden kerékpárosnak.
Van még mit tanulnunk –
foglalja össze Szabó Gergő, az CM főszervezője. Sokan közlekednek feleslegesen
olyan utakon, amelyek mellett ott a kerékpárút is. A járdázás pedig annyira
elharapózott, hogy a Magyar Kerékpáros Szövetség külön kampányt indított
ellene. Az úttesten való átkelés – akárcsak a gyalogosok esetében – olykor csak
öt-tíz vagy még több autó elengedése után lehetséges.
Persze vannak jó példák is:
„rendszeresen előfordul, hogy a Thököly utca körforgalmában rögtön átengednek,
pedig a tábla szerint nekem kellene elsőbbséget adnom” – meséli Péter, aki
minden nap kétszer erre jár, dolgozni és hazafelé. A szombathelyi autósok kezdik
tényleg megszokni a bringások jelenlétét – egészíti ki Zsuzsa. Az oladi lány
szerint azért, mert már tényleg nagyon sokan tekernek.ú
Elsőbbsége annak van, akinek megadják
Rónai András, rendőr
szakértőnk a leggyakoribb baleseti szituációk között említette az egyirányú
utcában forgalommal szemben történő közlekedést. Ez csak akkor megengedett, ha
az utca bejáratánál ezt kiegészítő tábla jelzi, ilyent azonban Szombathelyen
hiába is keresünk. A zebrán – ha nincs mellette kijelölt kerékpársáv – le kell
szállni és át kell tolni a biciklit. Az autóban ülők ugyanis ilyen helyeken
csak a lassan haladó gyalogos érkezésére számítanak, és nem tudnak megállni,
amikor egy gyors biciklis bevágódik a járművük elé.
Át kell tolni… (forrás: Kresszblog)
A legtöbb gondot azonban azok
a szituációk okozzák, amikor – bár járna, mégsem adnak elsőbbséget a
kerékpárosoknak. A legjobb példa erre az egyenrangú utak kereszteződése. Ha oda
csak autók érkeznek, a KRESZ szabályai szerint haladnak tovább – általában.
Bringával azonban nagyon kell vigyázni. A rajta ülő hiába tudja, hogy épp ő
következne, amennyiben nem kapja meg az elsőbbséget, az úttesten vagy egy autó
alatt találhatja magát. A Critical Massos Szabó Gergő szerint ennek egyszerűen
az az oka, hogy nem tekintenek rájuk egyenrangú félként.
Harminc kilométeren
A negatív tapasztalatok
ellenére minden megkéredzett állítja, a közlekedés morálja ebben a tekintetben
érezhetően javul az utóbbi évkben. Ugyanez a helyzet a közlekedés
feltételeivel. A lakossági akarat és gyakran uniós pályázatok segíti a
települések döntéshozóit az építkezésben. Szombathelyen legutóbb idén januárban
jelentett be új terveket a polgármester: 160 millió forintból több, mint 3
kilométeren kerékpáros forgalomra alkalmas utat alakítanak ki Gyöngyösszőlős és
Gyöngyöshermán városrészeken. Ha ez megvalósul, akkor teljes hosszában át lehet
tekerni a városon észak-déli irányban.
Csaba úti aluljáró (fotó: Kaczmarsky Ádám)
A nagyratörő tervek mellett
több megvalósult beruházás is bizonyítja, hogy az előző politikai ciklusban is
fontos szempont volt a fejlesztéseket kerékpáros barát módon tervezni. 2012-ben
átadták a Csaba úti felüljárót, amely alatt – ha kicsit veszélyesen kanargósnak
tűnik is – ott van a biciklisek által használható aluljáró. 2011-ben épült meg
a Magyar utcát a Bartók Béla körúttal összekötő gyöngyös parti szakaszt.
2010-ben pedig a Dologzók útja mentén építkeztek.
A szombathelyi
kerékpárút-hálózat most körülbelül 30 kilométer hosszú, ennek több mint fele
kifejezetten kerékpárút, a többi járdán vagy kisebb fogalmú utakon felfestett
kerékpár sáv. Persze nem elég megépíteni a kerékpárutakat, időről időre azok
karbantartását is el kell végezni. Erre azonban már csak kevés pénz jut, pedig
környezetvédelmi, gazdasági és egészségügyi haszna is van annak, ha egyre
többen kerékpároznak – jelentette ki Lazáry Viktor, alpolgármester az egyik
helyi lapnak adott interjújában.
Szombathely szerencsés földrajzi
adottságokkal rendelkezik: sehol egy nagyobb domb, ami inkább a robogók felé
terelné az embereket. Ráadásul a város nem túlságosan nagy kiterjedésű, nehéz
olyan úti célt választani, amit ne lenne érdemes két keréken megközelíteni. És
még brit tudósnak sem kell ahhoz lenni, hogy megállapítsuk, ez valóban tisztább
és olcsóbb megoldás. Ha pedig a forgalom többi résztvevője megbarátkozik a
biciklisták jelenlétével, akik cserébe megtanulják a KRESZ-t akkor talán
biztonságosabb és kellemesebb hely lesz Szombathely.
Borsodi Zoltán
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése