2013. május 16., csütörtök

Kevés a tolerancia és minimális KRESZ tudás



Csak rajzolunk az aszfaltra egy sárga csíkot és kész – réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban talán a nemtörődöm városatyák ezzel a mozdulattal eladhatták magukat a kerékpárosoknak. Szombathelyen azonban ezzel már nem lehet választást nyerni. Egy város, amely földrajzi adottságai miatt kifejezetten alkalmas a lábbal hajtott kétkerekűek számára ennél többet érdemel! Nem csak kellő számú és átgondolt helyen épített/felfestett kerékpárutat, hanem toleráns autóvezetőket és szabályosan közlekedő bringásokat.


Télen is két keréken (forrás: Critical Mass, Facebook)

A hosszúra nyúló tél, a rendkívüli márciusi havazás miatt másodszor halasztják el a kerékpáros szezonnyitót a szombathelyi Critical Mass szervezői. A Szent Vidre tervezett tekerés legújabb időpontja április 7-e, vasárnap. Az esemény Facebook oldalán még csak harmincan jelezték részvételüket, de biztosak lehetünk abban, hogy a kerékpározás ügye ennél jóval több embert érint a vasi megyeszékhelyen. Elég csak megnézni a főtéri kerékpártárolókat egy-egy tavaszi vagy nyári délutánon: csordultig vannak. A biciklis témák gyakrabban jelennek meg politikai nyilatkozatokban, megnyúlnak a kerékpárutak és már nem számít különösnek, ha valaki bringával szeli át a várost. De fejlődik-e a közlekedés kultúrája olyan mértékben, mint az infrastruktúra?

Kettőn áll a vásár
A közlekedés résztvevőivel folytatott beszélgetésekből egyértelműen körvonalazódik néhány fontos hiányosság. Sokan panaszkodnak – még a bringások közül is a kerékpárosok KRESZ tudására és/vagy szabálykövető magatartására, de legalább ilyen gyakori az autót vezetők szabálytalan, modortalan és figyelmetlen hozzáállása. Kettőn áll a vásár – tartja a mondás, ez pedig a közlekedésre is igaz.
A statisztikák szerint a kerékpárosok Szombathelyen 2011-ben 48 alkalommal okoztak balesetet, míg 51 alkalommal elszenvedték azt. De beszédes adat az is, hogy ebből a 99 esetből 92 alkalommal megsérült a védtelen kerékpáros – mondja Rónai András, közlekedésrendészeti osztályvezető. A Vas Megyei Rendőrkapitányság munkatársa maga is gyakran kerékpározik, és szerinte nem ártana legalább egy alapszintű KRESZ vizsgát tennie minden kerékpárosnak.
Van még mit tanulnunk – foglalja össze Szabó Gergő, az CM főszervezője. Sokan közlekednek feleslegesen olyan utakon, amelyek mellett ott a kerékpárút is. A járdázás pedig annyira elharapózott, hogy a Magyar Kerékpáros Szövetség külön kampányt indított ellene. Az úttesten való átkelés – akárcsak a gyalogosok esetében – olykor csak öt-tíz vagy még több autó elengedése után lehetséges.
Persze vannak jó példák is: „rendszeresen előfordul, hogy a Thököly utca körforgalmában rögtön átengednek, pedig a tábla szerint nekem kellene elsőbbséget adnom” – meséli Péter, aki minden nap kétszer erre jár, dolgozni és hazafelé. A szombathelyi autósok kezdik tényleg megszokni a bringások jelenlétét – egészíti ki Zsuzsa. Az oladi lány szerint azért, mert már tényleg nagyon sokan tekernek.ú

Elsőbbsége annak van, akinek megadják
Rónai András, rendőr szakértőnk a leggyakoribb baleseti szituációk között említette az egyirányú utcában forgalommal szemben történő közlekedést. Ez csak akkor megengedett, ha az utca bejáratánál ezt kiegészítő tábla jelzi, ilyent azonban Szombathelyen hiába is keresünk. A zebrán – ha nincs mellette kijelölt kerékpársáv – le kell szállni és át kell tolni a biciklit. Az autóban ülők ugyanis ilyen helyeken csak a lassan haladó gyalogos érkezésére számítanak, és nem tudnak megállni, amikor egy gyors biciklis bevágódik a járművük elé.
Át kell tolni… (forrás: Kresszblog)
A legtöbb gondot azonban azok a szituációk okozzák, amikor – bár járna, mégsem adnak elsőbbséget a kerékpárosoknak. A legjobb példa erre az egyenrangú utak kereszteződése. Ha oda csak autók érkeznek, a KRESZ szabályai szerint haladnak tovább – általában. Bringával azonban nagyon kell vigyázni. A rajta ülő hiába tudja, hogy épp ő következne, amennyiben nem kapja meg az elsőbbséget, az úttesten vagy egy autó alatt találhatja magát. A Critical Massos Szabó Gergő szerint ennek egyszerűen az az oka, hogy nem tekintenek rájuk egyenrangú félként.

Harminc kilométeren
A negatív tapasztalatok ellenére minden megkéredzett állítja, a közlekedés morálja ebben a tekintetben érezhetően javul az utóbbi évkben. Ugyanez a helyzet a közlekedés feltételeivel. A lakossági akarat és gyakran uniós pályázatok segíti a települések döntéshozóit az építkezésben. Szombathelyen legutóbb idén januárban jelentett be új terveket a polgármester: 160 millió forintból több, mint 3 kilométeren kerékpáros forgalomra alkalmas utat alakítanak ki Gyöngyösszőlős és Gyöngyöshermán városrészeken. Ha ez megvalósul, akkor teljes hosszában át lehet tekerni a városon észak-déli irányban.


Csaba úti aluljáró (fotó: Kaczmarsky Ádám)
A nagyratörő tervek mellett több megvalósult beruházás is bizonyítja, hogy az előző politikai ciklusban is fontos szempont volt a fejlesztéseket kerékpáros barát módon tervezni. 2012-ben átadták a Csaba úti felüljárót, amely alatt – ha kicsit veszélyesen kanargósnak tűnik is – ott van a biciklisek által használható aluljáró. 2011-ben épült meg a Magyar utcát a Bartók Béla körúttal összekötő gyöngyös parti szakaszt. 2010-ben pedig a Dologzók útja mentén építkeztek.

A szombathelyi kerékpárút-hálózat most körülbelül 30 kilométer hosszú, ennek több mint fele kifejezetten kerékpárút, a többi járdán vagy kisebb fogalmú utakon felfestett kerékpár sáv. Persze nem elég megépíteni a kerékpárutakat, időről időre azok karbantartását is el kell végezni. Erre azonban már csak kevés pénz jut, pedig környezetvédelmi, gazdasági és egészségügyi haszna is van annak, ha egyre többen kerékpároznak – jelentette ki Lazáry Viktor, alpolgármester az egyik helyi lapnak adott interjújában.

Szombathely szerencsés földrajzi adottságokkal rendelkezik: sehol egy nagyobb domb, ami inkább a robogók felé terelné az embereket. Ráadásul a város nem túlságosan nagy kiterjedésű, nehéz olyan úti célt választani, amit ne lenne érdemes két keréken megközelíteni. És még brit tudósnak sem kell ahhoz lenni, hogy megállapítsuk, ez valóban tisztább és olcsóbb megoldás. Ha pedig a forgalom többi résztvevője megbarátkozik a biciklisták jelenlétével, akik cserébe megtanulják a KRESZ-t akkor talán biztonságosabb és kellemesebb hely lesz Szombathely.

Borsodi Zoltán

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése