2013. május 4., szombat

Kipp-kopp, ki kopog?- kritika az Engedj be! c. filmhez


Az Engedj be! c. film hivatalos előzetese

2008-at írtunk, amikor megjelent két különlegesnek ígérkező film. Az évszámon kívül azonos bennük a történet és jó pár sablonos vonás. Besorolásukat tekintve dráma, fantasy és romantikus film kategóriába estek, valamint a lényegük a vámpírok léte, élete.
A két sztori tömören összefoglalva ennyi: egy érdekes kapcsolat bontakozik ki a szemünk előtt, ahol a vámpír kortalan és óvatos, a halandó pedig koravén, esetlen és kissé bamba is. Közös a szereplőkben a magány és az, hogy miként küzdenek meg az őket körülvevő társadalommal. Ezzel le is írtam a két alkotásban található azonos pontokat, már csak a címek hiányoznak, az egyik mozi az Alkonyat, míg a másik az Engedj be!. A két filmben megegyező sablonok nagy része ezzel ki is lett lőve, eredményként pedig megkaptuk az elsőnél a kasszasikert elérő közepes sorozatot, a másodiknál pedig egy sokak számára alig ismert, ám annál jobban kidolgozott művet.

A páros, akiért "egy világ" izgult, Bella és Edward(forrás: internet)
Az Alkonyat filmekről sokat lehetne beszélni, függetlenül attól, hogy valaki rajongóvá vált-e vagy sem, a vélemények hosszúsága nem térne el, csak a mondanivalója. Az Engedj be! viszont egy zseniálisan megírt és megrendezett mozi lett, amit ha valaki megnéz, akkor nagy valószínűséggel a szívébe zár, vagy ha mégsem, akkor eldobja az emlékei közül, mert annyira nem hagyott maradandó nyomot benne.
A svéd rendezőnek, Tomas Alfredsonnak köszönhetjük ezt az élményt, aki John Ajvide Lindqvist bestsellerét vitte vászonra, ezzel nem kis kockázatot is vállalva, mert maga a könyv sokkal durvább és szókimondóbb, mint az elkészült film. A zenét Johan Söderqvist nagyon jól megkomponálta, bármilyen nyugati filmben megállná a helyét. Mindhárom ember zseniális módon ötvözte munkájában a borzongató misztikumot és az emberséget, vagy éppen annak hiányát.

Oskar és Eli az Engedj be! főszereplői (forrás: Internet)

Maga a sztori Stockholm külvárosában zajlik, ám egy pillanatra sem felejtjük el, hogy valahol északon játszódik a történet, köszönhetően a főszereplőnk szőke fürtjeinek és a rengeteg hónak, ami alól néha hullák bukkannak elő. Az első pár percben megismerkedhetünk Oskarral, a szerencsétlen fiúval, aki osztálytársai folyamatos terrorjában kell hogy éljen, természetesen erről egyetlen felnőtt sem tud. Beköltözik a mellettük lévő lakásba Hakan és Eli, első pillantásara egy csonka család apa és lány tagja. A történet folyamán kiderül, hogy ilyenről szó sincs, a férfi pedofil, ő gyilkol Eli helyett, akiről megtudjuk, hogy valójában vámpír. A lány és a fiú kapcsolata nehezen indul, és megtapasztaljuk, hogy mindketten folyamatos küzdelmet folytatnak a világgal és magukkal is. Ahogy megismerjük a karaktereket a történet folyamán, még a legnaivabb és legjószívűbb nézőben is azonos dolgok kezdenek materializálódni. A pedofil gyilkos szerencsétlenkedése láttán legszívesebben mi magunk vennénk a kezünkbe az irányítást, és szereznénk meg a vért, tőle szerencsére a történet közepén végső búcsút veszünk.

Eli a legszerethetőbb karakter az egész filmben, aki csak a túlélés miatt öli meg az embereket, láthatjuk, hogyan alakulnak ki az érzései, és lép ki a magányból, ami mindig körülvette. Oskar folyamatos bántalmazását teljesen érthetőnek véljük, és amikor nyitva felejti a száját, legszívesebben mi is megütnénk. Persze neki sem könnyű, mert anyjával él együtt, apját, aki a saját térfelén játszik immár, ritkán látja. Nem tud senkivel sem beszélni a benne lezajló folyamatokról. A különleges gyilkosságok megszaporodnak Elinek hála, és egy szerencsétlen vadászat miatt megfertőződik egy részeges hölgy is. Amikor erre a szőke nő rájön, ellátogat egyik ismerőséhez, akinek macskái komoly támadásba lendülnek ellene, itt kissé felidézve bennünk Stephen King Alvajárók című művét, melyben a macskák szintén támadják a vámpírokat, sőt ott csak a szőrős kedvenceink árthatnak nekik. Ezután tanúi lehetünk a szabad akaratnak, és a választásnak, hogy nem feltétlenül kell véren élnünk, lángra is lobbanhatunk, ha azt szeretnénk.

A film hivatalos posztere
Eme balszerencsés ételkutatásnak köszönhetően Eli élete veszélybe kerül, Oskar képes lenne gyilkolni is érte, majd búcsút intenek egymásnak. A film elejére emlékeztető képeknél azt hinnénk, hogy ennyi volt, de egy ügyes csavarral még folytatni tudják, következik a végső vérengzés, majd egy napfényes vonatban látjuk viszont a szőke fiút, amint (egy ládában kuporgó) Elivel morzézgat.

Nagyon drámai és megható műről van szó, hiába vámpírfilm, erről szinte teljesen meg tudunk feledkezni és átadjuk magunkat a történetnek és az érzéseknek, amelyeket kivált belőlünk. 2008-as technikával készült alkotáshoz képest az animáció hagy némi kívánnivalót maga után, főleg az említett macskás résznél. A film hangvételének köszönhetően pedig azok, akik nem szeretik a művészfilmeket, valószínűleg kicsit néha ezt is unni fogják.
Szalóky A. Eszter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése